onsdag 30. september 2009

Digitale tekster og plagiat i skolen

I vår digitale hverdag er det lettere å klippe og lime i en tekst enn det var for en del år tilbake. En kan forestille seg en stil der papirbiter med tekst var limt sammen, og limen gjorde dokumentet fast og stivt. Et slikt plagiat hadde nok blitt avslørt rimelig raskt, men med dagens limfrie digitale tekster er det lettere å klippe og lime uten å etterlate spor.

Det største problemet tror jeg likevel er manglende opplæring i hva som er plagiat, og hvordan man skal skrive en akademisk tekst. Med mine 27 år under beltet er det noen år siden jeg var ferdig med ungdomskolen og videregående, men jeg husker fortsatt at et begrep som akademisk skriving var ikke-eksisterende. Når jeg startet på HVO fikk jeg skrivesjokk. Jeg har alltid hevdet meg bra i skriving, men på høyskolenivå gjøres ALT annerledes i skrivingen. Jeg tror ikke jeg har fått en skikkelig innføring i akademisk skriving, og grunnen til at vi bruker denne før de første leksjonene i DKL. Dette året blir mitt 4. år på høyskole, og at det har tatt så lang tid er mildt sagt trist og frustrerende.  

Når man tenker på at videregående ikke skal være annet enn et springbrett til høyere utdanning synes jeg det er skremmende at måtene å arbeide med tekst på er(var?) så forferdelig forskjellige.

Jeg tror det alltid vil finnes de som ser etter den letteste vegen, og de av dem igjen som ikke skyr juks for å benytte seg av denne. Ett stort problem er likevel manglende opplæring i hvordan man faktisk skriver akademisk, og hvorfor man skal gjøre det. 


2 kommentarer:

  1. Enig. Informasjon og opplæring er ein viktig instans om elevane bli bevisste på plagiat, og kunne skrive gode akademiske tekstar.

    SvarSlett
  2. Tenkte ej skulle skrive ein kommentar sidan vi er på gruppe å styr!:)

    Er også einig i det du skriv. Det er vel også slik at dei faga du vel på VGS avgjer kva for bakgrunnskunnskap du har om akademisk skriving når du byrjar på høgskule/universitet. Sjølv tok eg SK1 og SK2. Her lærte vi i alle fall korleis vi bygg opp ein tekst med innleiing, hovuddel og konklusjon og at det vi skriv må vere forankra i fagleg teori.

    Når det gjeld plagiat er det nok som du seier eit større problem i dag enn tidlegare. Men eg trur ein normale oppegåande lærar er i stand til å finne ut om elevar plagierer ein tekst. Det tek litt tid med alt stoff som ligg ute, men eg trur det er mogleg. :)
    -Rune

    SvarSlett