I DKL har en bestemt at en skal anvende gratis programvare så langt det er mulig i undervisningen. Er dette bra eller dårlig?
For å svare på dette må man tenke på hva studiet skal føre frem til. Mange/de fleste av studentene tar dette faget som en del av en lærerutdanning eller som etterutdanning i utdanningsammenheng. Dette vil si at studentene mest trolig skal arbeide i det offentlige, for eksempel i en skole. I det offentlige går en mer og mer over til gratis alternativer, for eksempel Open Office i steden for Microsoft Office. Dersom studentene skal arbeide med gratis programvare i sin fremtidige jobbsammenheng er det selfølgelig mest hensiktsmessig å bruke disse i undervisningen.
Et annet moment er prisen på studiet. Dersom studentene var påkrevd å skaffe originalversjoner av for eksempel Microsoft Office til tekstbehandling og Adobe Photoshop til bildebehandling hadde prisen for studiet skutt kollosalt i været. Dette er ingen andre enn programvareprodusentene tjent med.
Et alternativ hadde vært om Høgskolen i Volda var medlem av MSDNAA. Noen informatikk høgskoler i Norge er medlemmer av denne alliansen. Gjennom denne kan en skaffe gratis/meget billige versjoner av en del programmer fra Microsoft. Dette kan hjelpe i mange, men ikke alle sammenhenger.
Alt i alt er avgjørelsen om å bruke gratis programvare rimelig enkel å forsvare, og etter mitt syn helt riktig.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar